Teater Hallands föreställning |
Har du ätit på ett smörgåsbord någon gång? Då vet du att på ett smörgåsbord står massvis med mat, men man väljer bara det man tycker bäst om. Välkommen till Strindbergs smörgåsbord! Här ska du välja en uppgift att fördjupa dig i.
Som du förstår efter en kort tids
introduktion finns det hur mycket som helst om Strindberg! Han var ju så
oerhört produktiv på många områden! Du får därför välja en
av följande uppgifter. Du kommer att få jobba på svensktimmarna på olika vis,
men arbete hemma kommer också att behövas – det beror förstås på hur mycket du lägger
ner på uppgiften. Ibland kan det hända att du inte kan vara i skolan på
svensktimmen, för att du måste hämta information någon annanstans. För att du
inte ska få frånvaro måste jag veta detta i god tid. (dvs. före lektionen, inte när den startat). Du måste också ha målsmans tillåtelse till
detta på en särkild lapp. Jag kommer dock alltid att finnas på plats i Beta för dem som arbetar
där och om du behöver hjälp med något. Alla arbeten ska vara klara fredag den 5 oktober på svensktimmen.
Arbetsgång:
1.
Läs
igenom vad som finns att välja mellan.
2.
Välj
en uppgift.
3.
Gör
en planering för ditt arbete. Fyll i arbetsschemat som du får av mig.
4.
Börja
jobba!
Uppgifter
att arbeta med under Strindbergsprojektet:
1.
Hur
känslig får man vara?
På en skola
som vår finns många elever med olika bakgrund och olika språk. Du ska nu skriva
en krönika. Diskutera i den vad som
är ok och inte ok när det gäller namnuttal och smeknamn. Ta ställning och argumentera för din åsikt.
Exempel på hur
man skriver en krönika finns i böcker i klassrummet. Titta där i eller fråga mig! Dagstidningar har också krönikor som journalister skriver och kan vara värda att kika på.
2.
Intervju
med Strindberg
Strindberg är
gäst i TV-programmet Ensam hemma hos
Skrävlarn fredagkväll, där han blir intervjuad, berättar om sitt liv, sin
syn på samhället och kvinnorna och läser högt ur sina verk. Skriv ett manus och
spela sedan in programmet eller spela upp det för klassen.
3.
Vem
fan är det?
Det är Strindbergsjubieum. Men vet alla vem Strindberg? Gå ut i
närområdet, ta med ett foto på Strindberg och ta reda på vad människor vet.
Redovisa genom att spela in en film med dina intervjuer eller på annat lämpligt
sätt.
4.
En
spräckt mobil.
När du ska
flytta hemifrån hittar du din gamla mobil. Glaset är spräckt, men du lyckas få
igång den och se där: där i inkorgen finns meddelanden ur ditt liv. Du läser
dem och minns ditt liv eller en period i ditt liv – precis som huvudpersonen
gjorde i Ett halvt ark papper. (Behöver
så klart inte vara ditt eget liv, det går bra med en fiktiv huvudperson). Börja
gärna på samma sätt som Strindberg: Sista
flyttlasset hade redan gått…
5.
Blå
tornet
Strindbergs
sista bostad ligger på Drottninggatan 85 och kallas Blå Tornet. Huset var
nybyggt när Strindberg flyttade in och hade sådan moderniter som centralvärme,
WC och hiss. Där bodde Strindberg från 1908 fram till sin död 1912. Lägenheten är nu museum.
Besök museet,
filma det och berätta om vad du ser. Intervjua gärna någon museipedagog. Redovisa för klassen.
6.
Kors
och tvärs med August
Skapa ett eller
flera korsord med viktiga händelser, böcker och annat skoj ur Strindbergs liv.
Använd gratisprogrammet Eclipse Crossword. Låt klasskamraterna lösa
korsordet/korsorden.
7.
Ӏlskade
jag Strindberg? Ja, om jag älskade Strindberg! ”
1877 gifter sig
Strindberg med skådespelerskan Siri von Essen. Deras äktenskap blir stormigt,
och mycket av det Strindberg sedan skrev, sa och tänkte om kvinnan påverkades
av hans upplevelser med henne. Enligt deras dotter Karin yttrade Siri strax
före sin död orden ovan om sin kärlek till Strindberg. Strindberg själv lär i
slutet av sitt liv ha sagt: ”Siri älskade jag mest.”
Ta reda på vem
Siri var och låt henne sedan i slutet av sitt liv – frånskild och bosatt i Finland
– tänka tillbaka på sitt liv. Du kan t ex skriva några dagboksblad ur hennes
dagbok eller låta henne skriva till August själv, till en väninna eller till
något av sina barn.
8.
Galleri
Ågust
Måla en tavla,
gör en illustration i valfri teknik av en scen ur Strindbergs verk. Texta
citatet fint på ett papper, som du sätter upp under tavlan på Galleri Ågust.
Tala också om ur vilken bok du hämtat citatet, när den kom ut och berätta vad
boken handlar om.
9.
Strindbergs
fotoalbum
Det finns många
foton kvar av Strindberg. Välj ut några från skilda perioder i hans liv och gör
en powerpoint av dem, där du berättar om hans liv. Kanske låter du honom själv
berätta?
Om du vill, kan
du också göra en utställning av bilderna och sätta upp i klassrummet på
vikskärm.
10.
Radioteatern
presenterar Strindberg
Välj en scen ur
någon av Strindbergs verk och gör en radiopjäs av den. Använd samma program som
vi hade i våras för inspelningen. Lägg gärna till ljudeffekter. Redovisa för
klassen. (Eller om tekniken inte fungerar: spänn upp ett skynke i klassrummet
och sitt bakom och läs med inlevelse för den lyssnande publiken.)
11. Ljug, för fan, ljug!
Typiskt för Strindberg var hans
sätt att förhålla sig till sanningen. Han skarvade ofta, minst sagt, med den.
Men så blev resultatet också fantastiska berättelser. Ta bara det här med
Kornknarren.
I en text som ingår i En blå
bok beskriver Strindberg denna fågel på ett mycket övertygande vis.
KORNKNARRENS UNDERVERK.
Ur En blå bok (1918:15)
Ovanstående text
om fågeln Kornknarren är välskriven, men
har ändå ett stort problem – faktadelen i den är inte sann. Kornknarren är en skicklig flygare och
också en flyttfågel som tillbringar vintrarna i Afrika.
Nu är det din tur
att testa lögnens vingar. Uppgiften består i att ljuga ihop en liknande
historia och få den att verka trovärdig. Med språket som hjälpmedel ska du
övertyga läsarna att det du berättar om verkligen är sant. Skriv ner din historia,
publicera på bloggen och låt klasskamraterna läsa den.
Strindberg tog
ofta en morgonpromenad från sin bostad på Drottninggatan ner mot
Kungsträdgården. Gå denna promenad och fotografera under tiden. På
Drottninggatan finns citat i gatan. Sätt ihop dina bilder till en powerpoint
eller till en affischutställning och presentera vandringen för klassen.
13.
Stockholm i fågelperspektiv, september 2012
Romanen Röda rummet kom ut 1879 och blev
Strindbergs genombrott som författare. Den har en känd början, där
huvudpersonen Arvid Falk står på Mosebacke på Söder och blickar ut över den
tidens Stockholm.
Det var en afton i början av maj. Den
lilla trädgården på Mosebacke hade ännu icke blivit öppnad för allmänheten och
rabatterna voro ej uppgrävda; snödropparne hade arbetat sig upp genom fjolårets
lövsamlingar och höllo just på att sluta sin korta verksamhet för att lämna
plats åt de ömtåligare saffransblommorna, vilka tagit skydd under ett
ofruktsamt päronträd; syrenerna väntade på sydlig vind för att få gå i blom,
men lindarne bjödo ännu kärleksfilter i sina obrustna knoppar åt bofinkarne,
som börjat bygga sina lavklädda bon mellan stam och gren; ännu hade ingen
mänskofot trampat sandgångarne sedan sista vinterns snö gått bort och därför
levdes ett obesvärat liv därinne av både djur och blommor. Gråsparvarne höllo
på att samla upp skräp, som de sedan gömde under takpannorna på
navigationsskolans hus; de drogos om spillror av rakethylsor från sista
höstfyrverkeriet, de plockade halmen från unga träd som året förut sluppit ur
skolan på Rosendal - och allting sågo de! De hittade barège-lappar i bersåer
och kunde mellan stickorna på en bänkfot draga fram hårtappar efter hundar, som
icke slagits där sedan Josefinadagen i fjor. Där var ett liv och ett kiv.
Men solen stod över Liljeholmen och sköt
hela kvastar av strålar mot öster; de gingo genom rökarne från Bergsund, de
ilade fram över Riddarfjärden, klättrade upp till korset på Riddarholmskyrkan,
kastade sig över till Tyskans branta tak, lekte med vimplarne på
Skeppsbrobåtarne, illuminerade i fönstren på Stora Sjötullen, eklärerade
Lidingöskogarne och tonade bort i ett rosenfärgat moln, långt, långt ut i
fjärran, där havet ligger. Och därifrån kom vinden, och hon gjorde samma färd
tillbaka, genom Vaxholm, förbi fästningen, förbi Sjötulln, utmed Siklaön, gick
in bakom Hästholmen och tittade på sommarnöjena; ut igen, fortsatte och kom in
i Danviken, blev skrämd och rusade av utmed södra stranden, kände lukten av
kol, tjära och tran, törnade mot Stadsgården, for uppför Mosebacke, in i
trädgården och slog emot en vägg. I detsamma öppnades väggen av en piga, som
just rivit bort klistringen på innanfönstren; ett förfärligt os av stekflott, ölskvättar,
granris och sågspån störtade ut och fördes långt bort av vinden, som nu medan
köksan drog in den friska luften genom näsan, passade på att gripa
fönstervadden som var beströdd med paljetter och berberisbär och törnrosblad,
och började en ringdans utefter gångarne, i vilken snart gråsparvarne och
bofinkarne deltogo, då de sålunda sågo sina bosättningsbekymmer till stor del
undanröjda.
Emellertid fortsatte köksan sitt arbete
med innanfönsterna och inom några minuter hade dörren från källarsalen till
verandan blivit öppnad och ut i trädgården trädde en ung herre, enkelt men fint
klädd. Hans ansikte företedde intet ovanligt, men där låg en sorg och en ofrid
i hans blickar, som dock försvunno då han, utkommen från den trånga
källarsalen, möttes av den öppna horisonten. Han vände sig mot vindsidan,
knäppte upp överrocken och tog några fulla andetag, vilka tycktes lätta hans
bröstkorg och sinne. Därpå började han vandra fram och åter utmed barriären,
som skiljer trädgården från branterna åt sjön.
Långt nere under honom bullrade den
nyvaknade staden; ångvinscharne snurrade nere i Stadsgårdshamnen, järnstängerna
skramlade i järnvågen, slussvaktarnes pipor visslade, ångbåtarne vid Skeppsbron
ångade, Kungsbacksomnibussarne hoppade skallrande fram på den kullriga
stenläggningen; stoj och hojt i fiskargången, segel och flaggor som fladdrade
ute på strömmen, måsarnes skri, hornsignaler från Skeppsholmen, gevärsrop från
Södermalmstorg, arbetshjonens klapprande med träskorna på Glasbruksgatan, allt
gjorde ett intryck av liv och rörlighet, som tycktes väcka den unge herrens
energi, ty nu hade hans ansikte antagit ett uttryck av trots och levnadslust
och beslutsamhet och, då han lutade sig över barriären och såg ner på staden
under sina fötter, var det som om han betraktade en fiende; hans näsborrar
vidgades, hans ögon flammade och han lyfte sin knutna hand, som om han velat
utmana den stackars staden eller hota den.
TV-programmet Babbel med
Babben har utlyst en tävling ”Strindberg 2012”. Du bestämmer dig för att
lämna ett bidrag. Hämta inspiration från Strindbergs text och skriv en
inledning på en Röda rummet för vår tid.
Beskriv hur
Stockholm av idag vaknar till liv. Skapa en karaktär som likt Arvid Falk
vill något med staden. Personen i fråga ska tydligt drivas av sin vilja. Formulera
också ett rejält hinder som står i vägen för personens vilja. Personens
vilja och hindret förebådar den konflikt som gör att läsarens intresse vaknar
till liv. Var också noga med att använda dig av livfulla person- och
miljöbeskrivningar som gestaltar den gryende konflikten.
14.
Starkast överlever?
”Han kom som ett yrväder en aprilafton och
han hade ett Höganäskrus i en svångrem om halsen.”
Så börjar en av Strindbergs mest kända romaner Hemsöborna, 1887. Han som kommer i en eka till Hemsö utanför
Stockholm heter Carlsson, har sökt tjänst hos änkan Madam Flod och han vet inte
att han snart ska dö därute i skärgården. Strindberg lanserade här bl a sin
version av Darwins teori Survival of the fittest. Din uppgift är nu att förvandla denna roman
till en tecknad serie. Börja gärna med att se filmatiseringen av boken. Det
finns en märklig femminuters kortfilms variant på youtube, men frågan är om man
förstår så mycket av vad som sker i den… Andra källor rekommenderas!
15. Finns svensken?
Strindberg bodde under många år i mer
eller mindre frivillig exil ute i Europa. Det kom att färga hans syn på Sverige
och svenskheten. Han ansåg patriotism vara något skadligt ” som hindrar
utvecklingen genom att oupphörligt ställa upp våra stora minnen från förflutna
våldstider såsom mönster för vår ungdom.” I uppsatsen ”Nationalitet och
svenskhet” som han skrev på 1880-talet redovisar han sin ståndpunkt. 70 år före
sin tid pläderar han för ett enat Europa. Förebilden hittar han i det
mångspråkiga Schweiz.
”Den som ännu tvivlar på möjligheten av en anslutning till ett stort
Europeiskt statsförbund, en gång i framtiden, med folk talande olika språk, den
skall se Schweiz, där experimentet redan är utfört och lyckat. Där får man på
samma bantåg ha att göra med franska, tyska och italienska talande tjänstemän
och vid Edsförbundets assemblée i Bern talas de tre språken och äro mest
förstådda av alla, och någon befarad osämja mellan nationaliteterna har ännu
icke uppstått, ty, och däri ligger hemligheten, varje kanton har fått behålla
sin frihet! Det är därför också som Europa flyr till Schweiz, när det vill göra
något för mänskligheten gott, det är därför Alabamafrågan avgjordes i Qénéve, det
är därför den internationella post- och telegrafbyrån sitter i Bern, och det är
därför den stora fredsligan, mänsklighetens och århundradets vackraste tanke,
bakom vilken just det Europeiska statsförbundet ligger gömt, har sitt säte i
Geneve. Det duger icke säga, att Schweiz har så gamla historiska
förutsättningar för att kunna leva lyckligt i ett sådant månggifte, ty det är
endast de fyra urkantonerna, som äro urgamla, och de 21 andra kantonerna äro
jämförelsevis unga såsom kantoner, ja några icke äldre än sedan 1815. Schweiz
är Europas bättre jag, dess samvete, som lämnas respekterat, ty, det är ingen
hemlighet för världen, att Schweiz icke kan med sin milis försvara sig. Det
lever endast på Europas rättskänsla, på en nåd, som skänkes den av det allmänna
rättsmedvetandet, vilket ännu dock tyckes leva hos den europeiska
mänskligheten.”
Nu har EU skapats och Sverige är
medlem i unionen sedan 1995. Åsikterna om detta medlemskap går isär. Är det
bra? Eller dåligt? Vilka fördelar finns – och vilka nackdelar? Finns det något
typiskt svenskt – och vad skulle det vara och är det i så fall hotat? Ta ställning och argumentera för din
åsikt genom att skriva ett debattinlägg som skulle kunna publiceras på DN Debattsidan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar